6 sty 2010

W związku z tym, że moja praca nad doktoratem zaczyna powoli wkraczać w decydującą fazę, zacząłem coraz więcej czytać. Coraz więcej książek o fanach. Książek sprowadzanych czasem za ciężkie pieniądze ze Stanów. Po kolei postaram się zaprezentować wszystkie pochłaniane przeze mnie dzieła. Czasami opisy będą bardziej, czasami mniej szczegółowe. Niektóre zbliżać się będą do recenzji, inne będą po prostu przekopiowaniem opisów.

Tak też sprawa ma się z książką, którą prezentuję w tym poście. Chodzi o wydaną już dość dawno, bo w 1995 roku Science Fiction Audiences, w ktorej John Tulloch i Henry Jenkins snują fascynujące rozważania o publiczności fantastyki. Wszystko w oparciu o dwa teksty – brytyjski serial Doctor Who oraz amerykański klasyk – Star Trek. Wszystko również w konwencji paradygmatu oporu przeciwko medialnym producentom. Autorzy na niemal trzystu stronach starają się zaprzeczyć bierności odbiorców dwóch wymienionych serii, starają się pokazać różne strony aktywności, reinterpretowania, tworzenia znaczeń. W tej części książki, którą napisał John Tulloch, autor zajmuje się różną interpretacją oraz różnicami w odbiorze między różnymi grupami ludzi, wzorując się na głośnych badaniach Davida Morleya (The Nationwide Audience). Henry Jenkins natomiast stosuje charakterystyczne dla siebie, bardzie etnograficzne podejście. To tak w wielkim uogólnieniu.

W ramach dalszego uogólniania opis książki, który znaleźć można na okładce:

These Two Science Fiction series have both survived cancellation and continue to attract a huge community of fans and followers. Doctor Who has appeared in eight different TV and film guises and Star Trek is now approaching its fourth television incarnation. Science Fiction Audiences examines the continuing popularity of two television ‘institutions’ of our time.

Through dialogue with fans and followers of Star Trek and Doctor Who in the US, Britain and Australia, John Tulloch and Henry Jenkins ask what it is about the two series that elicits such strong and active responses from their audiences. Is it their particular intervention into SF genre? Their expression of peculiarly ‘American’ and ‘British’ national cultures? Their ideologies and visions of the future, or their conceptions of science and technology? None of these works in isolation, because, as the plentiful interviews with fans and followers illustrate, audiences actively play with their entertainment according to complex and shifting categories of recognition, competence and pleasure.

Science Fiction Audiences responds to a rich fan culture which encompasses debates about fan aesthetics, teenage attitudes to science fiction, queers and Star Trek, and ideology and pleasure in Doctor Who. It is a book both for fans of the two series, who will be able to continue their debates in its pages, and for students of media and cultural studies, offering a historical overview of audience theory in a fascinating synthesis of text, context and audience study.

Napisz coś

Subskrybuj wpisy | Subskrybuj komentarze

- 2007-2015 - PIOTR SIUDA - CC BY 3.0 -